Genom att surfa vidare godkänner du att webbplatsen använder cookies. Jag förstår

Frågor & svar

Solidar Pension byter namn till Eterum – varför då?

Vi byter inriktning, utvecklar och förändrar verksamheten och därför byter vi också namn. Vi vänder oss med privatekonomisk rådgivning till privatsparare som står mitt i livet eller närmar sig pensionen och vill ha råd utifrån sina egna förutsättningar. Tjänsten är neutralt inriktad och kommer tillhandahållas i digitala kanaler och via rådgivningsmöten. 

Varför heter företaget Eterum?

Namnet anspelar på evigheten. Vi vill hjälpa kunder att planera långsiktigt och skapa bestående värden.

Vad kan jag få hjälp med som kund i Eterum?

Eterum vänder sig till privatsparare som står mitt i livet eller närmar sig pensionen och vill ha ekonomiska råd utifrån sina egna förutsättningar.

Vi hjälper dig med hela din ekonomiska situation och visar hur du kan utveckla den för att möta just dina framtida behov. Du får råd i valet av tjänster och produkter på marknaden inom sparande, pension, sjukförsäkring och livförsäkring. Och du får också hjälp med att få dem på plats. 

Vilka fördelar har Eterum?

Vår rådgivning är neutral. Det betyder att vi erbjuder tjänster och produkter från många
olika leverantörer och skräddarsyr lösningen just för dig. Vi är därmed fria att hjälpa dig att sätta ihop lösningar som passar dig.

Vi skräddarsyr lösningar just för dig. Vi ser över alla delar av din ekonomiska situation och hittar en lösning för sparande, pension, sjukförsäkring och livförsäkring som passar just dig.

Det här skiljer oss från andra aktörer.

Vad skiljer tjänsten från den rådgivning jag får i exempelvis min bank?

Vi vet att många känner ett stort behov av privatekonomisk rådgivning som tar ett helhetsgrepp kring den egna privatekonomin. Att få råd som inte enbart bygger på just de produkter som banken råkar erbjuda, utan att finna lösningar som passar just dig och de krav eller behov du har.

Vi ger dig just detta. Vi ser över alla delar av din ekonomiska situation kring sparande, pension, sjukförsäkring och livförsäkring och hittar en lösning som är anpassad beroende på var i livet som just du står.

Jag är rådgivningskund i Solidar – vad behöver jag göra för att bli kund i Eterum?

Du  behöver inte göra någonting. Dina besparingar är oförändrat i tryggt förvar, precis som tidigare. Du loggar in på Mina Sidor precis som vanligt. Men nu kommer du att få mer som kund.

Jag har investerat i Solidars fonder – påverkas det sparandet?

Nej, ditt fondsparande påverkas inte utan fortsätter som vanligt. Eterum är ett fristående företag men vi kan hjälpa dig att öka eller minska ditt fondsparande i de aktuella fonderna om du önskar det.  

Jag har kapital under aktiv förvaltning av Solidar – är det Eterum som hjälper mig att hantera det från och med nu?

Alla råd till kunder går via rådgivare på Eterum och vi sköter även placeringar. Den aktiva förvaltningen av pengarna i fonderna sker fortsatt av Solidar Fonder. 

Erbjuder Eterum premiepensionsförvaltning?

Premiepensionen är en del av den privatekonomiska helheten och du kan få råd och stöd kring detta, liksom inom andra pensionsfrågor, sparande, sjukförsäkring och livförsäkring.

Jag är inte kund idag men vill bli det, hur gör jag?

Du blir kund genom att teckna en prenumeration i Eterumpaketet eller genom att teckna en produkt eller tjänst separat. Vill du teckna livförsäkring kan du göra det direkt på hemsidan här. Övriga produkter och tjänster kan du teckna genom att kontakta oss på 020-120 00 80 eller info@eterum.se så hjälper vi dig.

Vad kostar det att vara rådgivningskund?

Du betalar en månadsavgift på 58 kronor för Eterumpaketet. I denna tjänst ingår rådgivning samt pensions och trygghetsprognos. Du kan då prata med din rådgivare så ofta du vill om ditt sparande, din pension eller dina försäkringar och du får tillgång till våra tjänster i de digitala kanaler som passar dig. 

Hur loggar jag in och ser mina uppgifter?

Om du sedan tidigare varit kund i Solidar loggar du in med samma uppgifter på Eterums hemsida.