Vi använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt och för att följa upp hur webbsidan används. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Frågor & svar

Varför heter företaget Eterum?

Namnet anspelar på evigheten. Vi vill hjälpa kunder att planera långsiktigt och skapa bestående värden.

Vad kan jag få hjälp med som kund hos Eterum?

Eterum vänder sig till privatsparare som vill ha ekonomiska råd utifrån sina egna förutsättningar. Vi hjälper dig se över din ekonomiska situation och visar hur du kan utveckla den för att möta just dina framtida behov. Du får råd i valet av de tjänster och produkter som finns på marknaden inom sparande, pension och försäkring samt hjälp med att få dina valda lösningar på plats.

Vilka fördelar har Eterum?

Vi erbjuder tjänster och produkter från många olika leverantörer och skräddarsyr lösningen för dig. Hos oss får du hjälp att sätta ihop lösningar som passar just dina behov.

Vi ser över alla delar av din ekonomiska situation och sätter tillsammans med dig ihop en lösning för sparande, pensioner och försäkringar. Allteftersom livet förändras kommer det att ställa nya krav på din ekonomi och påverka ditt behov av olika lösningar och skydd. Som prenumerant har du tillgång till våra licensierade rådgivare som kan ge råd och hjälp att uppdatera ditt ekonomiska skydd. Du får en samlad bild av din pension, ditt sparande och dina försäkringar på ett ställe. Du kan enkelt överblicka dina placeringar, risknivå och avgifter vilket sparar både tid och pengar.

Vi har dessutom arbetat fram bättre villkor för våra kunder hos utvalda leverantörer inom sparande och försäkring som gör att du kan komplettera ditt skydd till konkurrenskraftiga priser, om behovet skulle uppstå.

Vad skiljer rådgivningen från den jag får hos exempelvis min bank?

Vi vet att många känner ett stort behov av privatekonomisk rådgivning som tar ett helhetsgrepp kring den egna ekonomin. Vi ser över alla delar som rör sparande, pension och försäkring för att hitta en lösning som är anpassad efter din livssituation. Som prenumerant får du råd och rekommendationer utifrån dina behov, med tydlig information kring eventuella avgifter och provisioner.

Jag är inte kund idag men vill bli det, hur gör jag?

Du blir kund genom att teckna din Eterum prenumeration i två steg på hemsidan, teckna här. Kontakta oss på 090-70 09 50 för hjälp och guidning. Övriga produkter och tjänster kan du teckna genom att kontakta oss på 090-70 09 50 eller info@eterum.se så hjälper vi dig.

Välkommen till Eterum!

Vad innebär en informationsfullmakt?

Det finns många olika typer av fullmakter, med olika möjligheter och restriktioner. För att kunna ta del av våra tjänster behöver vi en informationsfullmakt. Det är en fullmakt som tillåter oss att inhämta din information från Sveriges samtliga försäkringsbolag. En informationsfullmakt gör det alltså möjligt för oss att hämta in den information vi behöver för att hjälpa dig att få en överblick över ditt pensionskapital, men inte mer. Den ger oss aldrig rätt att ändra eller lägga till något i ditt försäkringsinnehav. Allt för att du ska vara helt trygg i att all kontroll fortfarande ligger helt i dina händer.

Hur loggar jag in och ser mina uppgifter?

Du loggar in på Mina Sidor med personnummer och BankID/Mobilt BankID. Det finns även möjlighet att logga in med personnummer och lösenord. Har du inget lösenord sedan tidigare kan du enkelt skapa ett nytt. 

Hur fungerar Eterums prismodell?

Vår bastjänst är Eterum prenumeration, där prenumerationsavgiften är den enda kostnaden för dig som kund. Betalningen sker månads- eller årsvis. Vi använder en rak och transparent prissättning och krånglar inte till det i onödan.

Om du vill komplettera med en tilläggstjänst utöver prenumerationen erbjuder vi konkurrenskraftiga priser hos våra utvalda samarbetspartners. All fakturering kring eventuella tilläggstjänster sker direkt hos leverantör, vi hjälper enbart till att förhandla fram bättre priser på tilläggstjänsterna samt samlar information om tilläggstjänster på "Mina sidor" så att du slipper administrera dina lösningar på flera olika ställen.

En del kunder har valt att lägga till en så kallad Förmedlingsfullmakt, som innebär att kunden önskar hjälp av oss som förmedlare att bistå med skötseln av dennes försäkringar. I denna tilläggstjänst utgår en ersättning, även kallad provision, för det extra arbete som utförs i kundens ställe.

Hur säger jag upp min tjänst?

Kontakta kundcenter på 090-70 09 50 för personlig hjälp. Om du tecknat tillvalstjänster genom Eterum, exempelvis ett efterlevandeskydd, kan dessa omfattas av separata villkor. Genom att prata direkt med våra handläggare kan du få hjälp att avsluta hela eller delar av din tjänst.